برای دور ماندن از سیاست‌زدگی، سینمای سیاسی حذف می‌شود

مستند پرتره فائزه هاشمی به اتهام بیان زندگی یک فعال سیاسی زنده از حضور در یازدهمین جشنواره سینماحقیقت بازماند.
خبر حذف مستند «مثل یک زن» را کارگردان این اثر به نشانه اعتراض و انتقاد، رسانه‌ای می‌کند. مژگان ایلانلو که یازدهمین مستندش را به زندگی فائزه هاشمی اختصاص داده، این فیلم را برای حضور در جشنواره سینماحقیقت به دبیرخانه ارائه می‌دهد. هیئت انتخاب پس از بازبینی فیلم‌ها، «مثل یک زن» را هم می‌پذیرند اما به کارگردان اثر اطلاع داده می‌شود که این فیلم از حضور در جشنواره منع شده است. ایلانلو جویای این منع می‌شود؛ دلیل را موضوع سیاسی مستند می‌دانند. کارگردان راضی نمی‌شود و مرجع این ممنوعیت را جویا می‌شود؛ سازمان سینمایی و شخص رئیس در دستورالعملی مختص برگزاری یازدهمین دوره به مسئولان اعلام کرده برای منظور از بروز هرگونه حاشیه‌ای از حضور فیلم‌های سیاسی با موضوعیت اعضای احزاب و فعالان سیاسی زنده از حضور و اکران چنین فیلم‌هایی جلوگیری
شود.
ایلانلو اما به این پاسخ برای نتیجه تحقیقات و تولید دو ساله‌اش راضی نمی‌شود و از سازمان سینمایی دلیل را جویا می‌شود و پاسخ می‌شنود، ترجیح می‌دهند فیلمی از افراد زنده سیاسی در جشنواره نباشد. او باز هم راضی نمی‌شود و نامه‌ای کتبی به وزیر ارشاد می‌رساند؛ در جواب، سیدعباس صالحی در پاسخ به نامه می‌نویسد: فیلم‌های مربوط به افراد زنده سیاسی در جشنواره نمایش داده نخواهد شد.


وی با انتقاد از آنچه پیش آمده، با اشاره به اینکه هیچ اسپانسر و دستگاهی در ساخت این فیلم مشارکت نداشته و «مثل یک زن» را به طور کاملا مستقل تولید کرده است، می‌گوید: تاکید من به مدیران مربوط این بود که اگر صحنه‌ای از فیلم مشکل دارد، آن را حذف کنند اما گفتند هیچ صحنه‌ای مشکل ندارد. تنها دلیل، موضوع مستند بود که فعال سیاسی در قید حیات است. ایلانلو که معتقد است اگر سازمان سینمایی در فیلم مشارکت داشته باشد می‌تواند اعمال سلیقه کند، مطرح می‌کند: سوال من این است که وقتی بدون رانت فیلمی ساخته‌ام، چرا با این نظرات و قوانین سلیقه‌ای مانع از اکران اثری می‌شوید که درنهایت قرار است در دو سالن پردیس چهارسو و برای عده‌ای محدود به نمایش درآید؟ آیا فیلمی که درباره آقای منتظری ساخته شده و هنوز به نمایش درنیامده و کلی حاشیه داشته است، ایجاد مشکل نمی‌کند؟ مگر شما درباره افراد مُرده چه قرائتی می‌خواهید ارائه دهید که خودشان نمی‌توانند این حرف را درباره خودشان بزنند؟
پس از رسانه‌ای شدن اعتراض مژگان ایلانلو، روابط عمومی جشنواره سینماحقیقت در این خصوص توضیحاتی را به رسانه‌ها ارائه می‌کند. توضیحاتی که بیش از آنچه به ایلانلو بیان شده نیست، جز تاکید بر این نکته که وزارت ارشاد و مشخصا سازمان سینمایی، در شرایط کنونی و برای حل اختلافات سیاسی موجود در سینما تصمیم به دوری از فضای سیاسی گرفته است. اما نکته جالب در پاسخ رئیس سازمان سینمایی و وزیر ارشاد و توضیحات جشنواره، تاکید به منع اکران درخصوص افراد زنده است. این درحالی است که ایلانلو هم در بخشی از صحبت‌های خود با اشاره به مستند «قائم مقام» که زندگی آیت‌الله منتظری را در پنج فصل از نظر می‌گذراند، اکران مستند علی صدری‌نیا را با حاشیه‌هایی که داشت و تنها به دلیل اینکه درخصوص یک شخصیت سیاسی از دنیا رفته بود، غیرقابل قبول می‌داند اما در پاسخ و توضیحات ارائه‌شده در این ماجرا، جواب مشخصی به این نکته وجود ندارد.
بنا به توضیحات ارائه شده از سوی جشنواره سینماحقیقت، دستورالعمل حذف مستندهای با موضوع پرتره فعالان جناحی و گروه‌های سیاسی کشور دو ماه پیش به جشنواره ابلاغ شده است. دست‌اندرکاران جشنواره تاکید می‌کنند این دستورالعمل مسلما درخصوص همه چهره‌های سیاسی نیست و تنها چهره‌های شاخص سیاسی مدنظر است. همان‌طور که در توضیح جشنواره تاکید شده، این دستور به وزارت صالحی و حضور محمدمهدی حیدریان بازمی‌گردد، چراکه سال گذشته مستند «قاب‌ها» که پرتره‌ای از زندگی صادق زیباکلام، فعال سیاسی بود در جشنواره سال گذشته به نمایش درآمد.
مسئولان جشنواره سینماحقیقت در پاسخ به این سوال که چرا این مسئله زودتر از انتشار فراخوان اعلام نشده است، بیان کردند که چنین موضوعاتی در فراخوان رسمی یک جشنواره جایی ندارد؛ اما زمانی که تهیه‌کننده فیلمی را به جشنواره ارائه می‌کند در یک بند توافقش، قبول می‌کند که دبیر جشنواره بنا به تشخیص و مصلحت می‌تواند تصمیمی برای یک فیلم بگیرد.
بنا به توضیحات ارائه‌شده این تصمیم تنها به منظور دستورالعمل کلی اتخاذ شده و رئیس سازمان سینمایی فیلم مذکور را مورد بازبینی قرار نداده است. درنهایت فیلم «مثل یک زن» تنها به منظور جلوگیری از حاشیه‌های سیاسی و عدم ورود سازمان سینمایی به اختلافات و ماجراهای سیاسی و جناحی دچار منع اکران می‌شود و جشنواره سینماحقیقت نیز به عنوان زیرمجموعه سازمان مکلف به اجرای این دستور بوده است.
سایر اخبار این روزنامه
گزارش «همدلی» از صدور حکم دادگاه برای مطبوعات و اهل رسانه: محاکم قضائی تلاش می‌کنند روزنامه‌نگاران بیکار نشوند بهترین گزینه‌های پیشنهادی برای حبس روزنامه‌نگارها در خود قانون مطبوعات آمده است مرتضوی وقیحانه‌ترین نگاه را به مطبوعات و اهل رسانه داشت مولاوردی: لایحه تشکیل نهاد ملی حقوق بشر تهیه است رییس جمهور در اجتماع بزرگ مردم زابل مطرح کرد: نمی‌خواهیم بین ایران، دنیای عرب و جهان اسلام فاصله باشد سازمان پزشکی قانونی اعلام کرد: بیش از 10هزار کشته در حوادث رانندگی امسال دادستان تهران: اهمیت آب ایجاب می‌کند جرایم آن را جرم علیه نظم عمومی بنامیم برای دور ماندن از سیاست‌زدگی، سینمای سیاسی حذف می‌شود به بهانه افشای لیست بدهکاران عمده بانک سرمایه توسط محمود صادقی؛ اقدام علیه زدوبند و محافظه‌‎کاری «ازبرعلی حاجوی» یا همان «ریزعلی خواجوی» که ما او را به عنوان «دهقان فداکار» می‌شناسیم از دنیا رفت رییس جمهور در اجتماع بزرگ مردم زابل مطرح کرد: نمی‌خواهیم بین ایران، دنیای عرب و جهان اسلام فاصله باشد رییس جمهور در اجتماع بزرگ مردم زابل مطرح کرد: نمی‌خواهیم بین ایران، دنیای عرب و جهان اسلام فاصله باشد رییس جمهور در اجتماع بزرگ مردم زابل مطرح کرد: نمی‌خواهیم بین ایران، دنیای عرب و جهان اسلام فاصله باشد